Ajankohtaista

 
 
  • Mikko Merisaari

Näin kokoat kriisiajan Q&A-listan sijoittajille

Päivitetty: 7. huhtik. 2020

"Epävarmuus on vaikeaa pörssiyhtiöille, mutta sitä se on myös sijoittajille. Moni yhtiö jättää nyt vastaamatta tärkeimpään kysymykseen: mikä on koronakriisin vaikutus?"

Kauppalehden pörssitoimittaja Alexandra Huhta 27.3.2020


Juuri tällä hetkellä sijoittajakriisiviestinnän paras työkalu on ytimekäs ja olennaisiin asioihin keskittyvä kysymys-vastaus-lista. Säännöllisesti päivitettynä se tarjoaa nopeasti ja ytimekkäästi ajankohtaisttietoa tilanteesta.


Hyvän Q&A-listan avulla osoitetaan myös, että yhtiössä ollaan hereillä. Se avulla rakennetaan sijoittajien luottamusta siihen, että yhtiöllä on tilanne hallussa niin hyvin kuin se vallitsevissa olosuhteissa vain voi olla.


Kriisiviestinnässä nopeus olennaista


Perinteisesti listayhtiössä viestitään vasta, kun lopputulos on sisällöllisesti ellei täydellinen niin täydellisyyttä hipova. Kriisin aikana tapahtumat vyöryvät niin nopeasti, että pitkään hiotut sisällöt vanhenevat ennen julkaisua. Huhut, spekulaatiot ja sekavat markkinauutiset alkavat viemään tarinaa joka tapauksessa nopeasti. Tärkeintä on päästä mukaan tähän junaan. Siksi nyt ei odoteta, että Q&A-lista kattaa kaikki mahdolliset koronan vaikutukset. Tietoja ehtii täydentämään ja tarvittaessa päivittämään, kun tilannekuva vähän kirkastuu.


Muista toimia tiedonantopolitiikan ja sääntelyn mukaisesti


Nopeudesta huolimatta on tärkeätä olla huolellinen ja varmistaa, että Q&A -listassa ei julkaista sisäpiiritietoa eikä tulevaisuudennäkymiä, -odotuksia tai sellaiseksi tulkittavia tietoja. Huomioi myös 30 päivän hiljainen jakso ennen tulosjulkistuksia. Sen aikana ei julkaista tietoja yhtiön tuloksesta tai siihen vaikuttavista tekijöistä. Q&A kannattaakin jäädyttää aina hiljaisen jakson ajaksi vähintään näiden tietojen osalta.


Sisäpiiritiedot ja tulosvaroitus tiedotetaan sääntelyn mukaisesti mahdollisimman pian. Strategian ja taloudellisten tavoitteiden tarkentamisen vuoro puolestaan tulee kyllä, mutta hieman myöhemmin.


Mitä kysymyksiä hyvässä kriisiajan Q&A:ssa on?


Erilaisia kysymyspattereita on yhtä paljon kuin yhtiöitä. Tärkeintä on pyrkiä siihen, että listassa on tilanteen kannalta kaikkein merkittävimmät ja siksi yleisimmät kysymykset vastauksineen.


Liikkeelle kannattaa lähteä yhtiön suurimmista ja kriittisimmistä materiaali-, resurssi- ja rahavirroista sekä strategisista riskeistä. Lisäksi on hyvä huomioida omistaja-arvon näkökulma.


Tällaisia kysymyksiä ovat esimerkiksi:


Q: Mitä lyhyellä aikavälillä ja varmuudella tiedetään koronaviruksen vaikutuksista

  • kysyntään ja tarjontaan markkinoilla / omassa asiakaskunnassa

  • hankinta- ja toimitusketjun toimivuudelle ja raaka-aineiden hinnoille

  • liiketoiminnalle ja keskeisille toiminnoille

  • rahoitukselle ja rahavirralle


Q: Mitä on tehty tai suunnitellaan tehtävän lyhyellä aikavälillä vastauksena edellisiin?


Q: Mikä on yhtiön vakavaraisuus / maksuvalmius?


Q: Miten kriisi saattaa vaikuttaa yhtiön strategisten riskien toteutumisen todennäköisyyteen? Miten riskienhallintakeinot ovat näihin liittyen käynnissä?


Q: Miten kriisi vaikuttaa yhtiön tiedottamiin strategisiin hankkeisiin?


Q: Miten organisaatio pidetään toimintakykyisenä eli ihmiset mahdollisimman terveinä, tuottavina ja yhtiö päätöksentekokykyisenä?


Q: Mitkä ovat yhtiön suunnitelmat liittyen yhtiökokoukseen, osinkoon tai omien osakkeiden takaisinostoon?


Q: Aiheuttaako kriisi päivitystarpeita strategiaan tai pitkän aikavälin taloudellisiin tavoitteisiin?


Edellä oleva lista on kaikkea muuta kuin kattava, eivätkä sijoittajia kiinnostavat asiat missään nimessä rajoitu näihin.


Kiirehdi silti mahdollisimman huolellisesti


Vaikka koronakriisi pakottaa nopeisiin päätöksiin ja ympärivuorokautiseen reagointiin, ei sijoittajaviestinnässä koskaan ole niin kiire, ettei tietoja ehditä tarkistamaan. Muista, että vauhti ei korjaa virheitä.


Vielä kerran: Älä julkaise kiireessä tarkistamatonta tietoa äläkä etenkään sisäpiiritietoa. Tiedota sisäpiiritiedot sääntelyn edellyttämällä tavalla markkinoille.


Tuplatsekkaa siis kaikki vastaukset johtoryhmälläsi ja asiantuntijoillasi. Älä kuitenkaan pysäytä prosessia yksittäisiin kysymyksiin, joihin ei ole selkeää vastausta. Voit kenties pitää tämän kysymyksen listassa ja vastata, että kysymykseen ei syystä X juuri nyt tällä hetkellä ole näkyvyyttä. Tällaiset kysymykset eivät kuitenkaan saisi olla sellaisia, joihin yhtiöllä pitäisi olla vastaus tilanteessa kuin tilanteessa.


Ole aktiivinen ja huolehdi sisällön näkyvyydestä


Pidä liikettä yllä. Liitä Q&A-listaasi päiväys ja päivitä listaa säännöllisesti. Näin tulet samalla viestineeksi, että myös kriisinhallinta toimii yhtiössä tehokkaasti.


Sijoittajilla ei ole aikaa ja kiinnostusta etsiä tietoa sijoittajasivujesi tai uutispalstan syövereistä. Huolehdi siksi, että lista on varmasti hyvin näkyvillä etusivulla ja kerro siitä myös omalle henkilöstölle kanavissa, jossa he tällä hetkellä työskentelevät. Olisi sääli, jos näin tärkeät sisällöt jäisivät harvojen tietoon.


Hyviä esimerkkejä suomalaisten pörssiyhtiöiden Q&A-listoista




Linkit avautuvat uuteen ikkunaan. Mikäli listasta puuttuu mielestäsi hyvä esimerkki, ehdota info@functos.fi tai palautelomakkeella.

Läpinäkyvyys ja aktiivinen viestintä vaikeina aikoina rakentaa luottamusta ja yhteisyyden tunnetta, ja on viesti siitä, että selviämme tästä kyllä yhdessä.


 

Olemme Functosissa valmiina auttamaan, jos tarvitset apua koronankestän Q&A-listan tekemisessä tai muussa talous- ja sijoittajaviestinnässä.