Koronaviruksen aiheuttama pandemia on luonut täysin poikkeukselliset olosuhteet lähes kaikille yhteiskunnan osa-alueille. Sijoittajasuhteiden hoidossa kriisi näkyy mm. siinä, että fyysistä läsnäoloa vaativat tapahtumat, tilaisuudet ja tapaamiset ovat tiukasti pannassa. Poikkeukselliset olosuhteet eivät kuitenkaan poista kohtaamisten ja aktiivisen vuoropuhelun tarvetta, vaan voimistavat sitä entisestään.
Korona-aika lisää aktiivisen vuoropuhelun tarvetta
Sijoittajat kaipaavat yrityksiltä jatkuvasti ajantasaista tietoa pandemian vaikutuksista yritysten liiketoimintaan ja tulevaisuuden näkymiin. Tähän tarpeeseen vastaaminen edellyttää aktiivista dialogia yritysten ja sijoittajayhteisön välillä. Hyvän vuoropuhelun aikaansaaminen esimerkiksi parilla lehdistö- ja pörssitiedotteella on kuitenkin hankalaa. Tämän vuoksi sosiaalisen median ja vahvan internetpresenssin rooli sijoittajaviestinnässä korostuvat kriisin aikana.
Some antaa IR-viestinnälle kasvot
Sosiaalinen media tarjoaa luonnollisestikin mahdollisuuden viestiä sijoittajille ilman fyysistä läsnäoloa, mutta ennen kaikkea se antaa yhtiön IR-viestinnälle kasvot. Pakollisten tiedotteiden, peruttujen ohjeistusten ja Kauppalehdessä puitujen tulosten takaa ei millään pysty jakamaan kaikkea sitä tietoa, jota sijoittajayhteisö tällä hetkellä janoaa.
Omien pelimerkkiensä tulevaisuudesta huolestuneet sijoittajat tarvitsevat aitoja vastauksia huolenaiheisiinsa. Jos yhtiön sijoittajaviestintä toimii, kuten valtion virastojen info-meilit, sijoittajat huolestuvat lisää ja tämä näkyy suoraan yhtiön arvostuksessa. Sen sijaan rakentamalla aktiivista ja keskustelevaa internetpresenssiä, yritykset voivat vahvistaa sijoittajaluottamusta sekä nostaa omaa profiiliaan markkinoilla.
Ei ole sattumaa, että aktiivisimman internetpresenssin omaavat IR:t tulevat yhtiöistä, jotka nauttivat korkeampaa sijoittajaluottamusta. Esimerkiksi Mirko Hurmerinta on persoonallaan luonut itselleen vankan seuraajapohjan Twitterissä, mikä on taatusti edesauttanut siinä, että Sampo on löytänyt tiensä suomalaisten sijoittajien vakaaksi kestosuosikiksi. Oman persoonan laittaminen likoon siis selkeästi kannattaa. Toki on syytä pitää sen verran jäitä hatussa, ettei käy kuten kaikkien sähköautoilijoiden sankarille – herra Muskille – joka onnistui twiiteillään sulattamaan Teslan markkina-arvoa peräti 14mrd. dollaria.
Luottamus ja näkyvyys pitävät yrityksen pinnalla kriisin ylitse
Aktiivinen kaksisuuntainen viestintä vahvistaa sijoittajien luottamusta yhtiöön ja sen liiketoimintaan. Koronakriisin aikana tämän luottamuksen luonti on välttämätöntä. Yritysten kannattaakin ottaa käyttöön kaikki keinot, joilla voidaan välttää pimentoon vajoamista ja alati kasvavaa epävarmuutta. Markkinat varmasti palkitsevat niitä yhtiöitä, jotka tässä onnistuvat.
Sosiaalisessa mediassa tapahtuva sijoittajaviestintä tarjoaa mainion mahdollisuuden kasvattaa yhtiön näkyvyyttä koronakriisin aikana ja tavoittaa laajasti sekä uusia että vanhoja kohderyhmiä. On selvää, että piensijoittajat hakevat entistä enemmän tietoa yhtiöistä sosiaalisen median kautta, minkä lisäksi tutkimukset osoittavat saman pätevän enenevissä määrin myös institutionaalisiin sijoittajiin.
Aktivoitumalla sosiaalisessa mediassa ja kasvattamalla yhtiön internetnäkyvyyttä IR-viestinnän saralla on mahdollista pitää yhtiö pinnalla kriisin ylitse sekä luoda pohja vahvemmalle markkinapresenssille tulevaisuudessa.
Nyt on oikea aika luoda keskustelua kaikissa kanavissa ja hälventää vallitsevaa epävarmuutta kaikin tavoin.
Sosiaalisen median sijoittajaviestintä pähkinänkuoressa:
Osallistu aktiivisesti keskusteluun ja luo näkökulmia.
Muista säännöt, mutta älä pelkää niitä.
Laita oma persoona rohkeasti likoon.
Kehitä uusia ratkaisuja vanhoihin toimintatapoihin.
Jos kaipaat näkökulmia vahvemman some- ja internetpresenssin rakentamiseen, ota rohkeasti yhteyttä asiantuntijoihimme täältä.
Kommentare